Vaak krijgen wij de vraag van burgerhulpverleners waarom men niet is opgeroepen terwijl men toch zeker weet dat er in de omgeving een reanimatie gaande was. Hierover willen we daarom graag wat duidelijkheid geven.

Wanneer er een melding binnenkomt op de meldkamer dan is het aan de meldkamercentralist om te bepalen of burgerhulpverlening wordt ingezet. Als een oproep wordt uitgestuurd dan zal er gezocht worden naar maximaal 30 burgerhulpverleners binnen een straal van 1500 meter, zowel op basis van adres als op basis van locatiebepaling. De eerste 10 burgerhulpverleners worden gevraagd direct naar het slachtoffer te gaan en de reanimatie op te starten. De volgende 20 burgerhulpverleners wordt gevraagd eerst een AED op te halen. Doordat we maximaal 30 burgerhulpverleners oproepen is het mogelijk dat iemand binnen de straal geen oproep ontvangt wanneer het maximale aantal al is bereikt.

Op het moment dat bij de melding direct duidelijk is dat het om één van onderstaande gevallen gaat zal er geen oproep uitgaan.

1. Bij trauma (complex ongeval, geweld/misdrijf of suïcide)
2. Als al een AED is aangesloten (en de reanimatie is 
adequaat opgestart)
3. Locatie van hulpverlening is een autosnelweg (of andere 
gevaarlijke/drukke weg)
4. Slachtoffer is een kind jonger dan 1 jaar

Verder is het ook mogelijk dat hulpdiensten al aanrijdende waren voor de melding ‘bewusteloos persoon’. Wanneer deze later overgaat in een reanimatie zal er omwille van bovenstaand punt 2 geen oproep worden uitgestuurd.

Ook wanneer er geen adres bekend is waarop het slachtoffer zich bevind, bijvoorbeeld op straat of in een bos, zal er geen oproep worden uitgestuurd.

Helaas is bij een melding niet altijd precies duidelijk waar het slachtoffer zich bevindt, wat de situatie ter plaatse is en wat de leeftijd van het slachtoffer is. De centralist probeert een zo goed mogelijke inschatting te maken van de situatie, echter kan het gebeuren dat informatie pas duidelijk wordt wanneer de oproep al is uitgestuurd. Omdat het niet mogelijk is om een tweede bericht naar burgerhulpverleners te sturen, kan de meldkamer hierover geen update geven. 
Ook kunnen we om deze reden helaas nooit garanderen dat de burgerhulpverlening niet wordt ingeschakeld bij uitzonderingen als de punten 1 t/m 4.
We begrijpen dat dit heftige situaties zijn die een grote impact kunnen hebben. Het is daarom belangrijk dat je als burgerhulpverlener achteraf je verhaal kan doen. Is hiervoor geen gelegenheid voor bij jou in de buurt en heb je toch behoefte je verhaal te vertellen, dan kun je terecht bij HartslagNu, Sensoor, Korrelatie of je huisarts.

Bron: hartslagnu.nl